Uncategorized

Stiglo je zlatno doba Internet trgovine u Srbiji jer prodaje se sve – od namirnica do frižidera

Zahvaljujući korona virusu, srpski e-commerce trenutno beleži ogroman rast. Znači li to da će se domaći kupci i nakon pandemije češće okretati Internet kupovini?

Godinama unazad postavljamo pitanje šta je to što može podstaći brži razvoj domaće Internet trgovine? Početkom 2020. godine dobili smo odgovor: globalna pandemija izazvana SARS-CoV-2 virusom.

Budući da se „poklonu“ u zube ne gleda, brendovi i mali preduzetnici sada su se uglavnom fokusirali na prodaju putem web prodavnica i digitalnih kanala na kojima svaki dan beleže nemali broj kupaca koji su se ovakvom načinu kupovine okrenuli iz praktičnih razloga – da bi zaštitili svoje zdravlje i uštedeli vreme.

Jer računica je jednostavna – u ovakvim okolnostima sve ključne prednosti online trgovine došle su do izražajakupci imaju na raspolaganju širok asortiman robe, kupovinu mogu da obave u bilo koje doba dana ili noći, plaćanje mogu da izvrše putem kartica ili pouzećem, a roba im stiže na kućnu adresu.

Iako je situacija daleko od savršene, što je i za očekivati u vanrednim uslovima poput ovih, e-commerce u Srbiji od početka pandemije nastavlja da raste – i to primetno. U nastavku teksta otkrivamo kako se sa rastom digitalne kupovine nose kompanije SportVision, Tehnomanija, Mercator-S i Dijaspora Shop. Uz to, Banca Intesa otkriva nam kako je izgledao mart 2020. godine po pitanju online transakcija iz njihovog ugla.

Nakon korona virusa e-commerce u Srbiji ne može ostati isti

I bez aktuelne pandemije, Internet trgovina u Srbiji beležila je iz godine u godinu značajnu stopu rasta. Međutim, kako ističe Lovro Vučković, marketing direktor u Tehnomaniji, čitava industrija bila je svesna da postoji ogroman prostor za napredak jer u Srbiji više od 60% populacije koristi Internet, a od te brojke je tek oko 30% korisnika imalo iskustvo sa online kupovinom.

Zato su naši sagovornici jedinstveni u tvrdnji da će ova situacija, bez izuzetka, trajno promeniti tržište online trgovine u Srbiji – kao što to već uveliko i radi. Lovro naglašava:

Određene industrije/biznisi koji ranije nisu imali fokus na Internet prodaji, poput trgovaca robom široke potrošnje, iskoristili su ovaj trenutak da podignu „online“ prodajne kapacitete.

Takođe, Internet prodavci svežeg voća i povrća ranije su se grčevito borili za svaku prodatu korpu, a sada ne mogu obezbediti dovoljne količine. Mi u Tehnomaniji, sa druge strane, kao posledicu skraćenog radnog vremena prodavnica, imamo povećanu posetu web shopa i značajan rast prometa sa digitalnih kanala. Zaključak je da i u ne baš sjajnoj situaciji treba naći nešto pozitivno, a u našem slučaju je to da je Internet trgovina dobila veliku priliku.

Takva prilika ukazala se ne samo industriji, već i krajnjim korisnicima. Maja Marković, Head of Digital Marketing u kompaniji Mercator-S, kaže da će ovakva situacija podstaći potrošače koji do sada nisu imali potrebu za online kupovinom da istu isprobaju.

I upravo zato, dodaje njena koleginica Smiljana Ćelić, e-commerce menadžer u kompaniji Sport Vision, privreda treba da iskoristi momenat koji joj je dat. Na kompanijama je da pridobiju kupce kao dugoročne mušterije, nudeći im kvalitetno i sigurno korisničko iskustvo i pokazujući na sopstvenom primeru da je Internet kupovina laka i bezbedna.

Očekuje nas period ubrzanog rasta Internet prodaje za sve trgovce

Uprkos rastu poručivanja različite robe putem Interneta, Banca Intesa kao jedan od najvećih payment procesora u Srbiji za e-commerce klijente, u martu je zabeležila pad prometa od oko 8% i pad oko 2% kada je u pitanju broj transakcija. Miloš Radulović, tim lider za e-commerce u ovoj banci, otkriva za Netokraciju:

Ne postoje velike razlike u delatnostima koje su u dosadašnjem periodu zabeležile veći rast ili pad u prodaji proizvoda/usluga. Ovaj procenat je razumljiv i ovaj pad opravdavamo prilagođavanjem trgovaca i kupaca na novonastalu situaciju. Svakako, narednih meseci, a već od aprila, očekujemo stabilizaciju rasta prometa u Internet trgovini.

Ono što će se svakako po logici stvari desiti, mada u zavisnosti od okolnosti u kojima se nalazimo: tiketing, turizam, avio, autobuske karte mogu se koristiti u značajno manjoj meri, mada očekujemo da će se sezona spasiti s obzirom na to da se najavljuje ukidanje mera u periodu letnje sezone.

Takođe, u javnosti se apostrofira korišćenje proizvoda koji su egzistencijalnog karaktera -prehrana, supermarketi, apoteke (bez prodaje lekova preko Interneta), bebi oprema itd. Važno je naglasiti da je očekivan rast kod svih trgovaca, jer je ovo trenutak kada se pronalazi put do novih kupaca. Dakle, svi rastu zajedno.

Zaista je teško pronaći Internet prodavnicu koja ovih dana ne beleži jak dvocifren rast

Na pitanje Netokracije kako se proglašenje pandemije, uvođenje policijskog časa i vanrednog stanja konkretno odrazilo na njihove Internet prodavnice, sagovornici ističu da beleže značajan rast. Ovo potvrđuje i Emil Hubač, jedan od osnivača web prodavnice Dijaspora Shop koji tom prilikom kaže:

sebi zadali za ovu godinu. S obzirom na svakodnevni obim posla, izazove i operativne fokuse, detaljna analiza je nešto što dolazi u drugi plan momentalno ali mogu reći da ostvarujemo 50% veći rast u odnosu na mesece pre krize i drastično veći rast u odnosu na prošlu godinu.

Posebno je važna činjenica da značajno raste obim transakcija iz inostranstva, naši ljudi iz dijaspore širom sveta se svim silama trude da podrže svoje najmilije u Srbiji.

Smiljana Ćelić iz kompanije Sport Vision kaže da je i u njihovom segmentu došlo do ozbiljnog rasta, nakon prvobitno zabeleženog pada. „Svi su u početku bili zbunjeni i zabrinuti što se, logično, blago odrazilo na promete“, objašnjava naša sagovornica. Međutim, u jednom trenutku kao da se desio presek – ljudi su prihvatili ovo stanje, svi pokušavaju da žive što normalnije, što podrazumeva i vraćanje svojim standardnim kupovnim navikama – pa je i promet počeo da raste.

To se, dodaje Vučković, jasno odrazilo i na segment tehnike. Samo u martu web shop Tehnomanije registrovao je 100.000 novih korisnika na sajtu. Analizirajući rezultate, Lovro kaže da ovaj podatak nedvosmisleno potvrđuje to da su se na Internet kupovinu odvažili i oni koji nisu imali prethodno iskustvo, s obzirom na to da Tehnomanijina Internet prodavnica beleži rast od 50% u odnosu na period pre korona virusa.

Ista stvar važi i za online prodaju namirnica – čak je 10 puta veća od mesečnog proseka, otkriva nam Maja iz kompanije Mercator S:

Zanimljivo je istaći da se delimično promenila i struktura korisnika: sa prosečne korisnice (žena, oko 45 godina, viših primanja, višeg obrazovanja), interesovanje za „online“ kupovinu namirnica se pojavilo podjednako kod oba pola i svih starosnih kategorija uz primetan rast mlađih korisnika koji robu poručuju za dostave na adrese roditelja. Sem mladih koji žive u Srbiji, to su često i oni koji žive u inostranstvu. Zbog aktuelne situacije raste i broj „online“ plaćanja i plaćanja karticama prilikom dostave poručenih namirnica.

Miloš ističe da će se kriva rasta online transakcija, koja bi postojala i da nije ove situacije, pomeriti na više – odnosno da će rast biti značajniji:

Ova situacija može da nam pomogne da steknemo navike i da u punom sjaju osetimo Internet trgovinu i verujem da kod velikog broja kupaca to znači i migraciju sa tradicionalnog na „online“ plaćanje. Na osnovu prometa ostvarenog u prvih šest dana u aprilu, očekujemo rast u odnosu na prethodni mesec, između 35% i 50% u broju transakcija, što će biti slično i kada su prometi u pitanju.

Šta najviše kupujemo na Internetu?

U prodavnicama robe široke potrošnje trenutno su najprodavanije osnovne životne namirnice brašno, šećer, ulje, sveže meso, flaširana voda i kućna hemija, objašnjava za Netokraciju Maja i dodaje da se na web shopu s druge starne može videti i značajan rast prodaje proizvoda iz kategorije zdrave hrane i svežeg voća i povrća.

Istu stvar ističe i Emil, ocenivši da kategorija na njihovom sajtu koja nudi proizvode iz oblasti prehrane i kućne hemije sada beleži rast od preko 200% u odnosu na uslove pre vanrednog stanja. Pored toga, ističe on, tehnika standardno zauzima visoku poziciju, tačnije proizvodi iz kategorije mali kućni aparati i lepota i zdravlje, proizvodi iz kategorije kuća i bašta i mašine i alati takođe.

Ostavite komentar

Ovaj web sajt koristi kolačiće da unapredi naše iskustvo. Ako mislite da je to u redu kliknite OK, ako ne onda ... Prihvatam Pročitaj više